مشکلات رایج در پاور گیربکس خودروهای اتوماتیک و چگونگی رفع آنها

پاور گیربکس یکی از مهمترین قسمت‌های خودروهای اتوماتیک است که همواره در معرض خطرات مختلفی قرار دارد. مشکلات رای

توسط مدیر سایت در 16 تیر 1402

پاور گیربکس یکی از مهمترین قسمت‌های خودروهای اتوماتیک است که همواره در معرض خطرات مختلفی قرار دارد. مشکلات رایج در پاور گیربکس ممکن است به دلیل استفاده نامناسب، کمبود روغن، عدم تعمیر و نگهداری منظم و یا آسیب‌های مکانیکی بوجود آید. اگر این مشکلات با توجه به آنچه که موجب می‌شوند، رفع نشوند، می‌توانند به مشکلات جدی‌تری تبدیل شوند.

از جمله مشکلات رایج پاور گیربکس در خودروهای اتوماتیک می‌توان به استهلاک سیستم ترمز، نشت روغن از شفت و سیم فرمان برای تعویض دیسک و صفحه شتاب (T.C.) و تعویض روغن یا فیلتر اشاره کرد. این مشکلات می‌توانند باعث افزایش استهلاک ترمز، خرابی سیستم فرمان، افت عملکرد دنده ها، افت کارایی خودرو و همچنین لرزش در سیستم تعلیق شوند. به عنوان مثال، فواصل دو پدال ترمز در خودروهای اتوماتیک کمتر از خودروهای دستی است؛ بنابراین در برخی موارد لازم است روی تعویض پدال ترمز کار شود.

برای رفع مشکلات پاور گیربکس، باید در ابتدا به کاربران آموزش داده شود تا روش استفاده صحیح و نگهداری از پاور گیربکس را بدانند. به طور مثال، استفاده از روغن مناسب و درست کردن برخی از عوارضی که ممکن است بر روی پاور گیربکس از تقویت آنها محافظت می‌کنند. علاوه بر این، جایگزینی دوره‌های باطله، تعمیردوز، ترمزها و سیم فرمان و تعویض دیسک و صفحه شتاب نیز می‌تواند به شدت به رفع مشکلات پاور گیربکس کمک کند.

در کل، تحریک و آگاهی کاربران در خصوص روش استفاده و نگهداری از پاور گیربکس می‌تواند موثرترین راه حل برای رفع مشکلات رایج پاور گیربکس باشد. علاوه بر این، آگاهی از مشکلات رایج و تحریک به حفظ سیستم با تعویض و تعمیر اجزای خراب، همچنین استفاده از روغن مناسب، شافت و برقراری نگهداری روتین تردید ندارد، باعث افزایش دوام پاور گیربکس و پیشگیری از خرابی و افت کارایی پاور گیربکس می‌شود.



پرش دنده در پاور گیربکس - تعمیر پمپ خلاء

پرش دنده در پاور گیربکس یکی از مشکلات شایع در خودروهاست که می‌تواند به مشکلات جدی راننده منجر شود. در پاور گیربکس، دنده‌های انتقال قدرت از طریق صفحات دیسکی و مجموعه جرقه‌ای کنترل می‌شوند. با پرش دنده، جرقه‌های درون پاور گیربکس تغییر می‌کنند و عملکرد خودرو به‌طور قابل توجهی کاهش خواهد یافت. برای رفع این مشکل، باید پاور گیربکس را تعمیر کرد و مشکل را برطرف کرد.

تعمیر پمپ خلاء یکی دیگر از مشکلات شایع در خودروهاست که در صورت نادیده گرفتن آن، می‌تواند به مشکلات جدی راننده منجر شود. پمپ خلاء نقش مهمی در عملکرد ترمز خودرو دارد و در صورت عدم انجام مراقبت‌های لازم، ممکن است عملکرد ترمز ضعیف شود و باعث بروز تصادف شود. علت اصلی عدم عملکرد پمپ خلاء می‌تواند شکستن سیستم خنک کننده، عدم تعویض نوار تسمه عمودی، عدم تخلیه مخزن ترمز و یا جمع کردن رویه باشد. برای رفع این مشکلات، باید پمپ خلاء را تعمیر کرد و مشکل را برطرف کرد.

در کل، برای رفع مشکلات پرش دنده در پاور گیربکس و تعمیر پمپ خلاء، باید با تکنیک‌های صحیح و دقیق به این مسائل پرداخت و هنگام تعمیر خودرو، به این نکات خاص توجه داشت. در صورت عدم توجه به این موارد، عملکرد خودرو به شدت کاهش می‌یابد و مشکلات جدی‌تری ممکن است رخ دهد. لذا، با توجه به این موارد، تعمیر خودرو را به تعمیرکاران تخصصی و ماهر بسپارید تا در بهترین شرایط انجام شود و عملکرد خودرو بهینه باشد.



شیب ندادن خودرو اتوماتیک - تعویض روغن پاور گیربکس

شیب ندادن خودرو اتوماتیک

خودروهای اتوماتیک به طور خاص برای حرکت در مسیرهای صاف و شیب‌دار طراحی شده‌اند. اما درصورتی که خودرو شما در حین حرکت در شیب، پایین یا بالا نمی‌رود، ممکن است مشکلی در مکانیزم انتقال نیروی خودرو به وجود آمده باشد. علت این مشکل معمولاً به خاطر فشار اضافی بر فنر سیستم هیدرولیک پاور است؛ در نتیجه، داشتن سیستم پاور کار نکردنی می‌شود و این مساله نیز باعث می‌شود که خودرو برای حرکت در شیب، از سرعت کندی استفاد کند.

چند روش برای رفع این مشکل وجود دارد که در برخی از موارد، خود شما می توانید آن را انجام دهید. اولین روش برای رفع مشکل، بررسی سیستم پاور در کارگاه مربوط به خودرو است. با تعویض روغن پاور گیربکس، ممکن است مشکل حل شود. علاوه بر آن، می‌توانید سیستم هیدرولیکی پاور را با گرفتن راهنمایی از کارگاه خودرو تنظیم کنید. به عنوان مثال، فنر سیستم هیدرولیکی پاور می تواند تنظیم شود تا فشار به میزان نارمال خود بازگردد.

توصیه می‌شود که اگر این مشکل عملکرد خودرو را به طور چشمگیری تحت تاثیر قرار می‌دهد، خودرو را به یک کارگاه خودرو بفرستید تا مورد اصلاح قرار گیرد. اگر این مسئله را نادیده گرفتید، ممکن است با افزایش خسارات به جای بهبودی، با پرداخت هزینه‌های بالاتری مواجه شوید.

تعویض روغن پاور گیربکس

پاور گیربکس یا سیستم هیدرولیکی پاور، بخش مهمی از خودرو است که برای انتقال نیروی سیستم های مهم از جمله فرمان و باک کمکی کاربرد دارد. هرگونه مشکل در این بخش می تواند باعث کاهش کنترل بالای خودرو و ایجاد رانندگی ناامن شود. اگر روغن پاور گیربکس مدت زیادی نگه داشته شود، ممکن است گرد و خاک و ذرات دیگر در آن حاضر شوند و علاوه بر آن، درجه حرارت بالای موتور باعث تجزیه و تحلیل شیمیایی روغن می‌شود. به همین دلیل، برای حفظ بهترین عملکرد پاور گیربکس، تعویض روغن پاور گیربکس الزامی است.

تعویض روغن پاور گیربکس مانند تعویض روغن موتور، به دلیل تجربه و دسترسی به ابزار و تجهیزات مناسب، بهتر است توسط فنی‌کاران مجرب و ماهر انجام شود. بیشتر خودرو سازان، توصیه می کنند که روغن پاور گیربکس برای خودروهای خود، بین یکبار تا دوبار در هر سال تعویض شود. برای بهترین نتیجه، بهتر است از روغن اورجینال خودروساز استفاده کنید و همچنین نوع روغن مناسب بر اساس راهنمایی تولید کننده خودرو را انتخاب کنید.



سیستم ترمز کمکی کار نمیکند - بررسی سطح روغن ترمز و ترمز هیدرولیک

سیستم ترمز کمکی یکی از اجزای اساسی خودرو می باشد که برای ایمنی در رانندگی و کاهش حوادث ترافیکی بسیار مهم است. این سیستم ترکیبی از اجزای مکانیکی و هیدرولیکی است که به وسیله آن راننده می تواند وسیله نقلیه خود را سرعت و البته شتاب دهی کند و در صورت نیاز با استفاده از ترمز، حرکت خودرو را کنترل کند.

در صورتی که سیستم ترمز کمکی در خودرو کار نکند، ممکن است باعث بروز حوادث خطرناکی شود. برای بررسی وضعیت این سیستم، ابتدا باید سطح روغن ترمز و ترمز هیدرولیک را بررسی کرد. همانطور که می دانید، روغن ترمز و ترمز هیدرولیک جهت ایجاد فشار مورد نیاز برای کارکرد سیستم ترمز استفاده می شوند. بنابراین، در صورت عدم وجود مقدار کافی روغن در سیستم، فشار لازم برای کارکرد سیستم ترمز کم خواهد شد و می تواند باعث ضعف رانندگی و خطر بروز حادثه شود.

بهترین راه برای بررسی وضعیت روغن ترمز و ترمز هیدرولیک، بررسی سطح آنهاست. شما می توانید از داخل فضای موتور خودرو، مخزن روغن شیرینگی را پیدا کنید و میزان روغن موجود در آن را بررسی کنید. در صورت نیاز، می توانید روغن ترمز و ترمز هیدرولیک را جایگزین کنید و سپس سیستم را به یک تعمیرکار مجرب به منظور تعمیر و یا اصلاح کنید.

در نتیجه، برای اطمینان از عملکرد صحیح سیستم ترمز کمکی خودرو، باید به صورت دوره ای و به موقع سطح روغن ترمز و ترمز هیدرولیک را بررسی کرده و در صورت نیاز آنها را جایگزین و یا اصلاح کنید. این قطعه مهمی است که به طور دائمی باید به آن اهمیت ویژه ای داده شود تا از عملکرد صحیح خودرو و ایمنی در رانندگی برخوردار باشید.



صدا و لرزش در حین تغییر دنده - جایگزینی آب برای خنکای پاور گیربکس

در خودروهای دنده‌ای، صدا و لرزش هایی که در حین تغییر دنده به وجود می‌آیند، ممکن است مشکلاتی برای راننده ایجاد کنند. این صداها معمولاً نشان دهنده وجود مشکل در دنده ها، کلاچ یا پروانه‌محور می‌باشد. برای حل این مشکلات، معمولاً نیاز به تعمیراتی می‌باشد که بسته به شدت مشکل می‌تواند گران باشد.

یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است در خودرو ها رخ دهد، نبود خنکای پاور گیربکس می باشد. پاور گیربکس قسمتی از موتور خودرو است که بوسیله آن قدرت موتور روی چرخها منتقل می‌شود. برای حفظ سلامتی و ماندگاری پاور گیربکس، باید به صورت دوره‌ای آب خنک کننده تعویض شود. در صورتی که اطمینان ندارید که آیا خنکای پاور گیربکس به درستی عمل می کند یا خیر، بهتر است به صورت دوره ای، خنک کننده پاور گیربکس را تعویض کنید.

از جمله روش های موجود برای از بین بردن صدا و لرزش در حین تغییر دنده یکی از مهم‌ترین آن‌ها، استفاده از روغن گیربکس با دانسیته مناسب است. با تغییر روغن گیربکس و استفاده از روغن مناسب، می توانید صدا و لرزش ناشی از دنده ها را به حداقل برسانید. همچنین، به منظور حفظ اطمینان از سلامت پاور گیربکس، از تغییر دوره‌ای خنک کننده پاور گیربکس نیز استفاده کنید.

به طور کلی، صدا و لرزش در حین تغییر دنده، نشان دهنده وجود مشکل است که نیاز به تعمیرات دارد. معمولاً با تعویض روغن گیربکس و تعویض دوره‌ای خنک کننده پاور گیربکس، می‌توانید مشکلات را از بین ببرید. اگر با وجود این اقدامات مشکل حل نشد، بهتر است به نزدیک ترین خدمات پس از فروش مراجعه کرده و رانندگی خود را با آرامش بیشتری ادامه دهید.



استهلاک زودرس پاور گیربکس - توجه به تعویض روغن مشخصه سازی شده

استهلاک زودرس پاور گیربکس، مسئله ای است که بسیاری از رانندگان با آن مواجه هستند. یکی از علل این مشکل، عدم تعویض روغن پاور گیربکس در بازه های مناسب است. با توجه به اینکه این گیربکس برای کنترل و نگهداری فشار روغن، نیروی مورد نیاز برای گردش در داخل پمپ هیدرولیک را تولید می کند، و وظیفه جبران نیروی المنت های داخل پمپ را بر عهده دارد، عدم تعویض روغن منجر به ایجاد فشار بیش از حد، داغ شدن پمپ هیدرولیک و ناهماهنگی المنت های داخلی گیربکس می شود. این امر ممکن است باعث شکستن المنت ها و خرابی پاور گیربکس شود.

برای جلوگیری از این مشکل، باید تعویض روغن پاور گیربکس در بازه های مشخصی و در سطح کیلومتراژ خاصی انجام شود. از این رو، سازندگان اغلب در دفترچه راهنمای خود، بازه زمانی و میزان دوران روغن را برای پاور گیربکس های خود مشخص می کنند. علاوه بر این، اغلب درباره انواع روغن های مختلف نیز صحبت می شود که باید استفاده شود تا بهترین نتیجه را حاصل کرد.

در کل، توجه به تعویض روغن پاور گیربکس می تواند باعث افزایش عمر گیربکس و کاهش مشکلات احتمالی شود. این کار باید به صورت دوره ای و با رعایت دستورالعمل های سازندگان انجام شود. پس از تعویض روغن، باید نیز به دقت به حالت فشار و دمای روانه شده به پمپ هیدرولیک توجه کرد تا از ناهماهنگی المنت های داخلی گیربکس جلوگیری شود.


تعمیرگاه پاور گیربکس

منبع
آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن